spřátelené weby www.cald.cz www.discgolf.cz www.ultimo.cz www.freestylefrisbee.cz www.szf.sk www.discgolfovehriste.cz
Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu

Příliš mnoho plácání?

placani
Rozmohl se nám v ultimate takový nový zvyk. Po zápase si hráči podají ruku se soupeři a poděkují za zápas – hezky každým s každým. Na tom není nakonec nic špatného, je to spontánní sportovní gesto, které nás přibližuje k tradičnějším sportům. Horší je, že pak následuje obvyklé martýrium v nezkrácené podobě: všichni do kolečka a obejmout, jeden kapitán mluví (děkuje, mluví a zase děkuje), zatleská se, druhý kapitán mluví (děkuje, mluví a zase děkuje), zatleská se, pak jeden tým dovnitř druhý ven, vlevo (vpravo) v bok a opět s každým plácnout a poděkovat. Na závěr ještě pokud možno zakřičet jméno soupeřova týmu.  A já se ptám: kolik ještě gest potřebujeme, abychom se ujistili, že přes všechnu rivalitu na hřišti jsme vlastně všichni bezva kamarádi? Opravdu nás to takhle baví, nebo to všechno děláme ze zvyku, abychom náhodou soupeře neurazili?

Abych nebyl špatně pochopen. Pozápasové kolečko je užitečná věc. Ne nadarmo se mu říká Spirit Circle - kromě toho, že je to specifická tradice pro ultimate (alespoň v Evropě), umožňuje v klidu ujasnit sporné momenty, které ve hře nastaly, otupit ostří a rozejít se ve víceméně přátelském duchu. Otázka je, jestli stejný účel splňují velkorysé proslovy ve stylu: „Dik za zápas, do stavu 2:2 to byla opravdu vyrovnaná hra, pak jste trochu zaváhali, takže jsme zbylých třináct bodů mohli skórovat my. Ale nebyly žádný hlášky, takže supr Spirit.“ Nebo konstanty typu: „Počasí nám dneska přeje, tak jsme si pěkně zahráli, hodně štěstí a uvidíme se na party.“ Ale budiž, lepší, než mlčet.

Podání ruky po zápase, jak už bylo řečeno výše, je to nejpřirozenější gesto, kterému rozumí i diváci jiných sportů. A je fajn, že je již normální i u nás.

Ale potřebujeme si pak opravdu plácat jak na kolotoči? A znovu tleskat a znovu řvát? Je příjemné, když má tým připravený pro soupeře nějaký pokřik. Ale když ho nemá, možná může prostě odejít a nikdo se neurazí.

Toto zamyšlení nemá za cíl určovat, co má kdo dělat po hře. Pojďme se ale prosím zamyslet nad tím, že víc gest možná znamená také jejich menší upřímnost. Že po některých zápasech není nutné trávit spolu tolik času jen ze zdvořilosti. Možná, že když si to vyjasníme třeba tady pod článkem, bude pak snazší po zápase „jen“ poděkovat, promluvit krátce v kolečku a odejít. Co myslíte?

Autor: Štěpán Materna
Publikováno: 16. 7. 2012

Komentáře

Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu


názor
Necítím se moc kompetentní se k článku vyjadřovat, protože na turnaje už moc nejezdím. Ale když už, tak si je užívám tak naplno, že mi "dvojí plácání" nevadí. Závěrečné zařvání jména soupeře ale taky nemusím, je to často váhavé, někdo zařve zkratku, někdo celý název. Chápu Štěpána, že už je toho nějak moc a nepovažuju to za článek z okurkové sezóny, ať už toto téma zapadne nebo ne.

Kolečko "vítěz dovnitř/poražený ven" je praktické, je vidět výsledek pro ty, kdo nesledovali zápas pozorně. Líbilo se mi taky pojetí kolečka na nějakém mix turnaji, kde po remíze šly dovnitř holky obou týmů a ven kluci obou týmů - přišlo mi to milé a kreativní.

Za ještě důležitější než řešit počet plácání považuji koukat si při tom do očí. To nahrává spíš jen k podání ruky. Hodně lidí je při plácání tak soustředěno na to, aby se trefili do ruky, že se do očí nekoukají.

A konečně v porovnání z jinými věcmi je tohle jen malichernost. Osobně považuji v této oblasti za větší problém vulgární pokřiky týmů, protože když se přijdou podívat rodiče dětí, tohle jim moc nepřidá. A rozvoji frisbee taky ne.
Time 23. 7. 2012 11:06:05 Autor Tomáš Záluský, PeaceEgg
Reagovat
Re: názor
Kačer TM/KŠ
Velký souhlas s posledními dvěma odstavci. U hodně lidí to vypadá, že plácací kolečko projdou jen tak z povinnosti, když se ani nedívají soupeři do očí.

Každopádně s vulgaritami v pokřicích týmu je to o dost horší a minimálně na turnajích ČALDu to nemá co dělat.
Time 23. 7. 2012 12:33:13 Autor Kačer TM/KŠ
Reagovat
Re: Re: názor
Panove to je to o cem jsem mluvil uz predtim. Jsou ruzne druhy ultimate. Nekdo to ma jako sport, nekdo to ma jako vikendovy dychanek, nekdo neco mezitim.

Netvrdim, ze vulgarity v pokriku, predzapasovym kolecku - kdyz se tym hecuje, nebo pri zapase jsou krasny, ale proste se to tak ve velkym mnozstvi sportu dela (nekdo jo, nekdo ne). Podivejte se na pre-game huddle kanadskyho tymu v semi mistrovstvi sveta (http://skydmagazine.com/2012/07/2012-world-championships-team-usas-true-test-day-7-semis/)

Zajimalo by mne Kacere, podle ceho si myslis, ze mas pravo soudit co na turnajich caldu ma nebo nema delat? Rekneme, ze pro SFC/Partii pinclu je tvoje tvrzeni spravny zejmena proto, ze tam je prevazna vetsina opravdu mladejch lidi (ale zase na druhou stranu, jak si myslis, ze si povidaj 15ti lety kluci (a holky taky), a mozna staci 13ti leti, ve skole? myslis ze oni "TA STRASNA SLOVA" neznaji?)

Tady bych rovnou dodal jeste drobny popichnuti ke spiritu.
Davate souperum, kteri na sebe pri zapase hlasite (a eventuelne jeste navic vulgarne a agresivne) rvou nejaky veci ke hre horsiho spirita? Jestli jo, tak proc?
Time 25. 7. 2012 11:08:06 Autor Kacerr (YB,ZZ)
Reagovat
Re: Re: Re: názor
K tomu videu - tak něco jinýho je si ve vlastním kolečku vcelku potichu prohlásit "beat the fucking american" a něco jinýho je mít vulgární pokřik. Jinak sestřih to je dobrej.

Zapomněl jsem k předchozímu komentáři připsat: "a myslím si", je to čistě osobní názor člena asociace s jedním hlasem na Valný hromadě. Ale nejde přeci o to, jaký slova znaj a neznaj, znají všechno líp než půlka dospělých hráčů, ale že to prostě vypadá dost blbě.

Jádro věci je dle mého názoru stále v tom, s čím začal Tomáš o kus výš. Na turnaj (mistrovství, kvalifikace) přijdou něčí rodiče apod. a jako FAKT nepůsobí dobře spousta věcí. Pamatuju si, že se někde řešilo hulení na lajně. A osobně teda neznám žádný sport, kde by nějaký tým měl předzápasový pokřik v duchu toho, co je občas slyšet (a neschoval si to třeba do soukromí vlastní kabiny).

Ke spiritu - o tom to samozřejmě vůbec není.
Time 25. 7. 2012 23:40:41 Autor Kačer TM/KŠ
Reagovat
Z pohledu "nooba"
Já se o to co se v kolečku řešit má a co se tam řeší nikdy moc nestaral. Někdy mi přijde, že jsou lidi zbytečně nucený něco o hře říkat, když vlastně ani nemají moc co a pak to ze sebe musí soukat, jenom aby něco řekli. To se mi moc nezamlouvá, ale krom toho mi celá ta atmosféra pozápasovýho podání rukou, plácnutí, no a nakonec i toho zakřičení jména druhého týmu, přijde hezká. (Ikdyž uznávám, že kdyby to tu teď nebylo pořád, ale jen po zápasech, které si to opravdu zaslouží, bylo by to hezčí.)

Každopádně.. Nedovedu si představit, kdyby si teď půlka týmů řekla "ok, po kolečku už žádný plácání a rovnou huráá do sprch".
Time 16. 7. 2012 22:09:42 Autor Honza KŠ
Reagovat
Re: Z pohledu "nooba"
Dat si kolecko a pekne se skrz nej promlcet by bylo asi takovy celkove trapny. To si fakt myslim, ze pokud ma nekdo tak blbou naladu (asi k tomu muze mit bud duvod, ze to co delal souper se mu fakt nelibilo, a nebo podal takovej vykon, ze se stydi sam za sebe, a nebo to bylo celkove dobry, akorat je zklamanej z vysledku), tak bud je na miste nejak srozumitelne zkusit podat to, co se mu nelibilo, nebo nejak jednoduse rict (mozna se i omluvit) ze je mrzi jak to dopadlo, nevykecavat se zbytecne a mit to rychle za sebou ... ten druhej tym napriklad kdyz nekoho vyradi v semifinale a ten souper je nestastnej nemusi mit 5ti minutovou rec na tema jak hrali bozsky ... ale to chce jen trochu empatie a ....

jinak Stepane .... okrukova sezona? ;-)
Time 20. 7. 2012 20:54:12 Autor Kacerr (YB,ZZ)
Reagovat
Re: Z pohledu "nooba"
Ono je možná asi ještě těžší říct: "Sorry, tenhle zápas za to nestál, tak vám tentokrát ruce podávat nebudem..";)
Time 18. 7. 2012 16:32:19 Autor Štěpán
Reagovat
kecání a realita
Myslím že plácání je tak akorát. To, že si poděkujeme osobně po zápase, je jiný než po kolečku (to je podle mě taková velmi příjemná tradice).

V kolečku by se vážně mělo řešit co bylo špatně, dobře, co se líbilo a co nebylo úplně v pořádku. Takové shrnutí co se potom objeví na spirit sheetu.

Jenomže to asi NENÍ REALITA. Jelikož vím (dával jsem dokupy sheety), že se to třeba teď na MČR v Prosetíně nestalo, že by byl v kolečku nejaký rozruch (v našich kolečcích určitě ne) a na spirit sheetech se potom objevovali neuvěřitelné rozdíly a šileně malé hodnoty.

Takže k zamyšlení je spíš to, jestli to co se píše na spirit sheety je realné nebo je to jen pomsta, jestli by se mělo kolečko rozjet v diskuzní kroužek (nejen o počasía party). Rešení se hledá a další nápady ČALD zajisté uvítá.
Time 16. 7. 2012 15:00:42 Autor Zeli
Reagovat
Re: kecání a realita
Kačer TM/KŠ
Vcelku s tebou souhlasím (příjemná tradice, o co jde v kolečku, rozdíl mezi slovy a činy).

Kolečko by rozhodně nemělo být od toho, abychom se poplácali po ramenou a řekli si, jak jsme byli všichni supr. V kolečku je ale speaker většinou jen jeden, případně další jeden až dva, kteří si "dovolí do toho kecat". A ten jednak nepostihne všechno a druhak: snaží se být většinou pozitivní, nebo alespoň neutrální. Přeci se tu nechceme rozhádat, že .... (což je asi blbě).

Ovšem na výsledném hodnocení spiritu se podílí všichni a tam dojde k tomu, že vlastně tenhle bránil strašně natěsno a nejsem brambory, aby mě okopával a tamten zase neumí vteřiny a počítá po dvou. A to všechno se ti projeví na výsledku, který je nakonec třeba až moc nízký. Stejně tak ho srazí například lehké pohrdání soupeřem, které je tu a tam vidět a pro druhý tým to není zrovna příjemné - a tak to dá druhému sežrat právě spiritem, když vlastně nemůže jinak - na namyšlenost hláška není :)

Proto bych neviděl výsledek na Spirit Sheetu jako pomstu, ale jako názor celkového týmu, který často není znát v kolečku, protože ti mladší, méně zkušení apod. nechtějí či se bojí promluvit, navíc pokud jde o "hříchy" jednotlivců a ne týmový projev.

Móda posledních asi dvou sezon - zakřičet jméno soupeře na konci - to asi někdo viděl v USA a řekl si že to je coo, ne? :) Stejně jako Štěpánovi mi to přijde dost nadbytečný a vhodný jen pro zvláštní příležitost.
Time 16. 7. 2012 17:08:24 Autor Kačer TM/KŠ
Reagovat
Re: Re: kecání a realita
V tomhle plně souhlasím s Kačerem.
Ten rozdíl je právě v tom, že v kolečku mluví většinou jen jeden hráč - a mě se třeba dost často stává, že mám názor na zápas docela jiný, než náš oficiální mluvič ;) V kolečku to ale většinou neřeším, ozvu se až při vyplňování spirita. A proč? Především nechci narušit autoritu našeho mluviče, který tuhle povinnost shrnout zápas dostal od celého týmu, a taky nechci čas v kolečku zbytečně natahovat.
Kdežto při vyplňování spirita můžou mluvit všichni, skákat si do řeči, a je to záležitost týmová. A přesně jak řekl Kačer, najednou vyplavou na povrch věci, kterých si během zápasu nemohli všimnout všichni, ale individuálně je člověk zaznamená.
Time 17. 7. 2012 10:29:31 Autor Anička 3SB
Reagovat
Re: Re: Re: kecání a realita
Vetsinou ten clovek co mluvi v kolecku je zkusenej, rozumi hre, vi co se o hre deje. Pravdepodobne vi i to, ze nekdo nekoho branil prilis tesne, nebo nekdo pocital moc rychle. Kdyz se tohle pri hre deje, tak se o tom snad v tymu na lajne bavite, ne? Obzvlast, kdyz je to opravdu moc. Takze je na miste aby v pripade, ze nabyde dojmu (svyho vlastniho, ale i toho co citi ze svyho tymu v prubehu zapasu), ze neco bylo uz trochu moc, tak myslim, ze je dobry to v kolecku vyrahnout a resit. Nikde neni psano, ze to ta urcita osoba dela schvalne, a nikde neni psano, ze subjektivni vnimani poskozenyho je spravny, takze tyhle veci je urcite na miste prodiskutovat (i kdyz to muze byt tezky obzvlast s nekterejma jedincema - vim o cem mluvim ;-).

Dalsi vec je ta spojitost se spiritem, pokud mate pocit, ze vas souper fakt osolil pri hre a ze to co delal nebylo dobry, tak proc mu v kolecku rikat, ze to byl krasnej zapas? Ale zase na druhou stranu, kdyz odehrajes s nekym zapas, kterej po docela peknym prubehu vyhrajes o par bodu a je to tak, ze kazdej chvilku taha pilku, v kolecku si reknete vsichni jak se vam to libilo a pak se na spirit sheetu objevi cislo 9. To si pak clovek rekne: Coze?.

Nicmene k tomu spiritu tam na to muze mit vliv i rozdilnej vyklad toho co je napsano v tom navodu jak to vyplnovat, pak je pravda, ze ruzny lidi tady hrajou trochu ruzny ultimate (a ti co to hrajou opravdu poradne hrajou jeste trochu jiny ultimate, ktery my tu povazujeme za prilis tvrdy a fyzicky) a je asi potreba najit nejakou vseobecnou shodu co to vlastne presne znamena co se to pise do toho spirit sheetu (resi to VR Cald, nejspis uz brzo na tohle tema probehne nejaka diskuze a snad dojdeme k nejakymu spolecnymu zaveru, ze kteryho pujde vychazet).

A k volani jmena tymu po kolecku .... nevim, jak to sem prislo, myslim, ze to je zrovna jedna z veci, ktera kdyz se vynecha, protoze se nekomu nechce, tak to moc nevadi a jestli to prislo z Ameriky, tak to teda nevim, protoze tam se napriklad v Elite divizi zadny spiritovy kolecka nedelaj. Tam se dela "nastup" jak na volejbale, pak se rekne Good game Revolver (nebo jinej tym), v zastupu si podaj ruce, tam si obcas nekdo neco broukne a hotovo.
Time 20. 7. 2012 20:47:19 Autor Kacerr (YB,ZZ)
Reagovat
Re: Re: Re: kecání a realita
V tom případě ale trochu to kolečko postrádá smysl, ne? Jestli by nestálo za to, aby si oba týmy těsně před kolečkem řekli, co tam chtěj zmínit. Minutová rychloporada místo toho podávání rukou..?
Time 19. 7. 2012 11:06:43 Autor Štěpán
Reagovat
Plácání
Já myslím, že právě to plácání a prohození pár slov po zápase z nás, a tím myslím celou frisbee komunitu, dělá takovou skvělou velkou partu. Samozřejmě to musí být upřímné, nenucené. Nikoho asi neurazí, když to někdo "zanedbá", protože mu to prostě nepřijde důležité, nemá na to po prohraném zápase náladu nebo si s vámi jen nemá co říci. Ale nezatracoval bych to. Mě osobně to přijde skvělé, že i velcí rivalové si po finále MČR dokáží pogratulovat, plácnout si a pokecat o zápase i o věcech kolem.
Pokud je to mimo hřiště a nezdržuje to začátek dalšího zápasu, nevidím v tom nic špatného.
Time 16. 7. 2012 13:34:20 Autor Hruška, P7
Reagovat
Re: Plácání
No tý "skvělý velký party" se právě začínám trochu bát. Radši bych, alespoň výhledově, viděl ultimate tam, kde už nejde o "skvělou partu", ale hlavně o ten sport. Že si přitom jsme schopni zachovat respekt k soupeři a podobný chvályhodnosti je super. V podstatě de o to, jestli je třeba si to neustále dokazovat takovym množstvim rituálů.
Protože se na druhou stranu většinou docela známe, takže je situace jiná, než na zahraničních turnajích. Popovídat v kolečku a zatleskat by mělo stačit - vidíme se celej víkend, takže dost možností na dokazování přátelství mimo hřiště...
Time 16. 7. 2012 21:18:30 Autor Štěpán
Reagovat
Re: Re: Plácání
Když myslíš vyhecování se a lepší výkony, tak to je podle mě na týmu a dost často na samotných hráčích. S tím poplácáním po zápase to má málo společného. Nemyslím si, že by se na úkor toho nějak brzdila hra. Asi se díky tomu méně pouštíme do střemhlavých soubojů, kde jde o ruce a nohy, ale na druhou stranu, vezmu-li to za sebe, o něco více se vyhecuji proti kamarádovi, který je mým rivalem a chci si dokázatm, že jsem lepší a že ho ubráním nebo mu naopak uteču. To je asi vlastnost většiny chlapů ... Ale dost, to už asi odbočuji od tématu. Nechám prostor na vyjádření názoru jiným.
Time 17. 7. 2012 09:33:02 Autor Hruška, P7
Reagovat
Re: Re: Re: Plácání
Jasně, taky to už nebudu natahovat;) Jenom: hlavní otázka toho článku je právě, jestli víc plácání po hře opravdu znamená víc spiritu na hřišti. Nejde o hecování - to je před zápasem. A nejde o zdržování. Jenom abychom se netlačili zbytečně do akcí, kde nám neni dobře - pokud se ukáže, že to většině takhle vyhovuje, tak taky dobrý;)
Time 17. 7. 2012 12:45:47 Autor Štěpán
Reagovat



Titulek příspěvku
Text příspěvku
Vaše jméno
Váš e-mail

Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu Růžek boxu

Nejnovější články

Zprávy | 19. 7. 2014
Čeští junioři na MS v Itálii

Čeští junioři na MS v Itálii

WJUC skončilo. Česká reprezentace veze 13.-14. místo.
Výsledky | 15. 7. 2014
EUCR-E open a women: do evropského finále postupují tři české týmy

EUCR-E open a women: do evropského finále postupují tři české týmy

Regionální kolo evropské ligy se přesunulo do Vídně, finále se bude konat ve Frankfurtu nad Mohanem.
Zprávy | 11. 7. 2014
Pražská amatérská liga

Pražská amatérská liga

Nejen v Brně, už i v Praze si (zatím) amatérští nadšenci do ultimate založili ligu, kde mohou měřit síly se sobě rovnými.
Webový portál sponzoruje Animáto - dodavatel redakčního systému zajimave produkty Hotel Lednice Rodinné domy na klíč

© 2008 www.frisbee.cz, RSS zdroje RSS zdroje
Redakce: past.redakce@gmail.com