spřátelené weby www.cald.cz www.discgolf.cz www.ultimo.cz www.freestylefrisbee.cz www.szf.sk www.discgolfovehriste.cz

Začínáme

Jak házet frisbee

Probereme si (a na videích a animacích ukážeme) jak se hází základní hody backhand a forehand.
S létajícím talířem jde házet mnoha způsoby. Pro začátečníky je důležité naučit se základní dva hody. Backhand a Forehand. Třetím použitelným je Over (Overhead). Hody se nejlépe učí tím, že ho okoukáte od někoho, kdo ho umí. A když "umí", tak opravdu umí. Není dobré okopírovat špatný styl hodu, špatně se odnaučuje.

Animace a popis házení na ÚTVS ČVUT

Mimo tento článek je možné si prostudovat informační stránky ČVUT, kde jsou k dispozici animace tří základních hodů od Mgr. Jana Filandra.

Backhand

Backhand je základní hod, kterým hází většina lidí nejdříve. Při hodu je třeba stát bokem k cíli, disk držet pěvně v pěsti a udělit mu rotaci švihem lokte a zápěstí. Jak již bylo řečeno, nejlepší způsob jak se hod naučit, je podívat se na něj, tak tedy do toho:

Hod backhandu

Druhé video

Forehand

Forehand je trochu obtížnějším hodem. K cíli stojíme čelem, hází se s rukou vedle těla, síla si disku dodává především pohybem lokte a zápěstím. Disk se drží třemi prsty - ukazováček a prostředníček pod talířem, palec nad ním. Opět zde platí, že hod je nejlepší "okoukat" od zkušených hráčů.

Hod forehandu

Držení forehandu (anglicky)

Forehand potřetí

Over (Hammer)

Over, neboli hammer se drží jako forehand s tím rozdílem, že hod jde horem. Nejlepší ukázkou je opět video.

Hod overu

Over podruhé

Co je dobré znát?

Pár základních pojmů, se kterými je pohyb na hřišti hned o něco víc fajn.

Pozice hráčů

Tak jako ve fotbale a hokeji jsou brankáři, útočníci a obránci tak v Ultimate Frisbee jsou také herní pozice, které podle svých možností zastávají jednotliví hráči.
  • Stack - Utvoření lajny před hráčem s diskem (handlerem) ze které jdou náběhy. Pro začátečníky základ, bez kterého se těžko rozehrává
  • Handler - Rozehrávač s diskem (na začátku bodu, po turnoveru - změna držení disku)
  • Náběh - Hráč z lajny který nabíhá
  • Marker - Hráč bránící hráče s diskem

Hody diskem

  • Backhand - Nejznámnější hod - stojíme k cíli bokem, ruka jde přes tělo. Disk házíme pohybem ramene, lokte a zápěstí
  • Forhand - Druhý používaný hod, velice potřebný. K cíli stojíme čelem, hází se s rukou vedle těla, síla si disku dodává především pohybem lokte a zápěstím. Disk se drží třemi prsty - ukazovkáček a prostředníček pod talířem, palec nad ním
  • Overhead - Nebo jen Over, hod který se drží jako forhand, ale je veden nad hlavou
  • Banán - Označení pro hod, který zatáčí - vhodné pro obhození bránících hráčů
Instruktážní videa, jak správně házet základní hody, naleznete v samostatném článku o základních hodech.

Metody obrany

  • Osobní obrana - Běžný způsob obrany, každý má svého hráče, se kterým běhá. Je to jednoduché, avšak malá nepozornost jednoho obránce snadno způsobí kolaps celé obrany. Dvě metody osobní obrany jsou níže (FM, past)
  • Zónová obrana - U handlera brání tři hráči v tzv. zámku, tři hráči jsou v určitém odstupu a poslední hráč stojí ještě dál. Jedná se o to, že každý hráč brání jen určitou oblast. Vhodná k použití při větru, při bezvětří je lepší použít osobní obranu
  • FM - Force middle (bránění do středu) - obránce hráče (marker)s diskem stojí vždy tak, aby nutil hodit útočníka disk NE po lajně, tudíž vždy stojí zády k užší straně. Užší strana je tzv. zavřená strana, přes kterou nesmí disk proletět
  • Past - Marker brání hráče s diskem směrem k lajně a dává mu tak jen malý prostor kam hodit talíř (používá se pokud je hráč velice blízko pomezní čáry)

Dorozumívání hráčů

Během hry se používají některé výrazy, které informují (spolu)hráče o dění, když právě nevidí disk.
  • UP! - zakřičí marker když handler vyhodí disk. Informuje tak spoluhráče, že disk je ve vzduchu, ne každý ho vidí a často se hodí vědět, že máme disk za hlavou
  • BREAK! - zakřičí marker když handler prohodí zavřenou stranu - viz obrana FM. Informuje tak spoluhráče, že disk letí tam kam nemá ...
  • NO-BREAK! - zakřičí jeden z obránců když vidí, že na zavřenou stranu nabíhá jeden z útočníků a marker tuto stranu dostatečně nehlídá. Jde o upozornění, aby si nenechal prohodit zavřenou stranu
  • FREEZE! - Zavolá kdokoliv v případě zranění buď sebe, nebo někoho jiného, případně při jiné nestandardní herní situaci. Hra by se měla zastavit. Po Freeze se pokračuje od místa kde byl naposled talíř
Některé pojmy (např. druhy obrany) budou později rozebrány v dalších článcích. Více slovíček, která na hřišti zazní a není špatné vědět, co asi tak znamenají, naleznete ve Slovníčku pojmů.

Zen throwing posune vaše házecí schopnosti - II. část

Přinášíme další tipy Bena Wigginse, jak zlepšit hody i chyty.
Zen Throwing II. část (foto carluzo)
Házejte hlavně mix forehandů, backhandů a dalších hodů, které běžně používáte ve hře. Doporučená vzdálenost je deset až třicet metrů od sebe (lépe řečeno vzdálenost, ze které dokážete hodit alespoň polovinu hodů). U některých cvičení se může vzdálenost změnit. V dobrém "zenovém tréninku" použijete zhruba polovinu cviků a zabere kolem 20 minut, pokud se na trénink opravdu soustředíte. Až si vyzkoušíte všechny cviky, pokračujte v těch, které vám připadají užitečné nebo náročné, a můžete ignorovat ty, které jsou nudné nebo vám připadají zbytečné. Kdyby vám některé ze cvičení nešlo, přeskočte jej a můžete se k němu vrátit později. Seznam cviků sepsaný níže platí obecně pro kompletní dlouhý trénink, ale můžete si jej přizpůsobit podle chuti.

#11 Throw Hard

Doba trvání: 1 minuta

Popis: Házejte co nejprudčeji a nejrychleji z jakékoliv vzdálenosti.

Cíl: První cíl je vytvořit plynulejší pohyb při házení dlouhých hodů. Případný špatný navyklý pohyb u těchto hodů se někdy sám odstraní tím, že se při rychlosti nestihne provést. Další cíl je zvyknout si na rychlé a prudké disky. Tady je vidět, že občas je lepší nechytit pár těžkých disků, než chytnout 100 % těch lehkých. Trénujte a uvidíte, že se zlepšíte v hodech ve větru a těžších chytech.

#12 Quiet Catches

Doba trvání: 1 minutu

Popis: Snažte se chytat disk co "nejtiššeji", dokonce i když letí opravdu rychle. Pokuste se eliminovat tleskání dlaní či plácání disku o část těla. :) Pomůže vám to při soustředění na chyt, navíc tak musíte natáhnout paže pro disk a nečekat, až do vás disk "narazí".

Vyšší level: Dělejte to stejně, ale s pár kroky navíc proti disku.

Cíl: Zlepšit chytací dovednost a naučit se chmatat po disku.

#13 Line Dancing

Doba trvání: 1 – 2 minuty

Popis: Rozkročte se a představte si, že je mezi vašima nohama čára. Těsně před chytnutím disku skočte na jednu stranu čáry.

Výšší level: Skočte na tu stranu, která je dále od letícího disku (na kterou to je méně pohodlné).

Nejvyšší level: Pří odhodu disku řekněte vašemu spoluhřáči, na kterou stranu má skočit.

Cíl: Vytvořit schopnost chytat disky blízko lajny ohraničující hřiště.

#14 Target Throwing

Doba trvání: 2 minuty

Popis: Váš spoluhráč zvedne ruku do jakékoliv výšky, což bude cíl. Snažte se ruku trefit. Pokud se nemůžete trefit, snažte se neminout cíl o větší vzdálenost než zhruba metr.

Cíl: Zlepšit přesnost házením na malý cíl. Také být schopný hodit na nebráněnou stranu spoluhráčova těla (držet disk dále od obránce).

#15 Late Eye Pickups

Doba trvání: 1 minutu

Popis: Otočte se zády ke spoluhráči. Jakmile vyhodí disk, v jedné třetině dráhy letu řekne "up", vy se otočíte a chytnete disk.

Vyšší level: Spoluhráč vám dá ještě méně času na chycení.

Cíl: Zlepšit schopnost číst disk a zrychlit reakci.

Chytání v těžké pozici nikomu neuškodí - Ondřej Bouška (foto carluzo)

#16 Full-Power Windups

Doba trvání: méně než 1 minutu

Popis: Napřáhněte se s diskem, jako byste chtěli hodit co nejdelší hod, ale hoďte pouze na 10 metrů. Snažte se hodit rovně, bez klepání disku.

Cíl: Otestovat a zlepšit účinnost a plynulost vašeho výhozu kombinací maximálního pohybu (= nápřah) s minimálně stabilním diskem (pomalým pohybem).

#17 Catch and Realease Long

Doba trvání: 2 minuty

Popis: Házejte a chytejte co nejrychleji na větší vzdálenost než při běžném rozhazování.

Vyšší level: Když chytnete disk, spoluhráč vám řekne, jesti máte hodit forehand nebo backhand.

Cíl: Rychlým házením zlepšit dlouhé hody. Tímto cvičením odstraníte pomalé pohyby ruky, které nemají využití ve hře, a přispěje to ke zlepšení dlouhých hodů a rychlosti házení. Pamatujte: krátší, rychlé a rychle hozené "dlouhé" jsou úspěšnější, než ty pomalejší a hozené pozdě.

#18 The Seth Game

Doba trvání: 2 minuty

Popis: Házejte hodně roztočené disky, které budou padat spoluhráčovi k nohám.

Vyšší level: Snažte se hodit tak, aby se váš spoluhráč musel pro disk nejen ohnout, ale i natáhnout do strany.

Cíl: Zlepšení hodů kontrolováním sklonu disku na konci hodu, který nejvíce ovlivňuje, kam disk poletí. Pokud při házení nekontrolujete sklon disku, budou vaše hody létat daleko od cíle. Pokud tohle zlepšíte, vaši spoluhráči nebudou mít problém číst disk.

#19 Off-leg Pivots

Doba trvání: 1–2 minuty

Popis: Nízko a rychle pivotujte nohou, kterou normálně nepivotujete (disk také držte v druhé ruce). Zkuste tři/čtyři série po 12–16 pivotech. U toho můžete naznačit či provést hod (to je zábavnější) nebo dělejte pivot alespoň minutu v kuse (náročnější, ale pokud si házíte velmi často, nezbytné).

Cíl: Ve hře mnohem více pivotujete na vaši "házecí" nohu, než na tu druhou. Tím vzniká nerovnováha, která může mít špatný vliv na váš běh nebo mít za následek až zranění. Tímto můžete sílu vaší "nehrající" nohy vyrovnat.

#20 Dishies

Doba trvání: 20 hodů

Popis: Házejte různé (push passy, forehandy, backhandy, levou rukou) ve vzdálenosti dvou metrů v různých výškách. Házet můžete skoro jakkoliv, hlavně aby se disk točil.

Vyšší level: Po chytu neměňte držení disku a rovnou ho opět odhoďte.

Cíl: Naučit se házet chytatelné hody na krátkou vzdálenost.

#21 Catch Revers

Doba trvání: 3–5 hodů

Popis: Po každém chycení disku se na něj podívejte a zastavte se, dokud se váš zrak nezačne soustředit na disk (napřiklád zaostří na nápis). Neházejte, dokud se na něj plně nesoustředíte (1–2 sekundy).

Cíl: Připomenout vašemu tělu, že se má soustředit na disk, dokud není bezpečně ve vašich rukou. Ve skutečnosti se na disk přestanete dívat, jakmile je půl metru od vás. Během sezóny přestáváte disky při chytání vnímat ve stále větší vzdálenosti od těla. Tohle cvičení vám pomůže obnovit soustředění na chyty.

Článek jsme s laskavým svolení převzali od Skyd magazine. Přeložil Jiří Zdvomka.

Zen throwing posune vaše házecí schopnosti - I. část

Přinášíme překlad zajímavého článku ze Skyd Magazine. Ben Wiggins se v něm podělil o krátká cvičení na zlepšení hodů.

Přinášíme překlad zajímavého článku ze Skyd Magazine. Ben Wiggins se v něm podělil o krátká cvičení na zlepšení hodů. Pod článkem najdete video, ze kterého cviky lépe pochopíte (projeďte si celý playlist).

Házejte hlavně mix forehandů, backhandů a dalších hodů, které běžně používáte ve hře. Doporučená vzdálenost je deset až třicet metrů od sebe (lépe řečeno vzdálenost, ze které dokážete hodit alespoň polovinu hodů). U některých cvičení se může vzdálenost změnit. V dobrém "zenovém tréninku" použijete zhruba polovinu cviků a zabere kolem 20 minut, pokud se na trénink opravdu soustředíte. Až si vyzkoušíte všechny cviky, pokračujte v těch, které vám připadají užitečné nebo náročné, a můžete ignorovat ty, které jsou nudné nebo vám připadají zbytečné. Kdyby vám některé ze cvičení nešlo, přeskočte jej a můžete se k němu vrátit později. Seznam cviků sepsaný níže platí obecně pro kompletní dlouhý trénink, ale můžete si jej přizpůsobit podle chuti.

"Čas tréninku je úmyslně nastavený krátký, protože si myslím, že házecí schopnosti se nejvíce zlepšují každodenním tréninkem. Kolik si myslíte, že měl Steve Nash za rok dnů, kdy neházel na koš v basketbalu? Moje hody jsou nejlepší, když dvacet či více dní v řadě trénuju. Házení 'pouhých' deset, dvacet minut denně je uskutečnitelné, zatímco hodina tréninku každý den spíše ne."

Ben Wiggins, autor Zen Throwingu

#1 Warmup Littles

Doba trvání: jedno kolečko kolem hrací plochy

Popis: Klusejte a u toho si házejte na vzdálenost maximálně pět metrů.

Cíl: Zahřát a rozcvičit tělo.

#2 Back Catches

Doba trvání: 1 minuta

Popis: Chytejte disk na té straně, kterou k vám rotuje.

Těžší varianta: Chytejte na opačné straně.

Cíl: Zvýšit rychlost ruky a zlepšit čtení spinu disku. Za určitou dobu všichni hráči dospějí do bodu, kdy začnou chytat disk na té správné straně (disk se točí do ruky a ne z ní). Někteří hráči si to uvědomí, aniž by o tom věděli. Pokuste se to zautomatizovat. Pokud například pravoruký hráč hodí forehand, budete mít tendenci chytit jej z levné strany disku (z vašeho pohledu).

#3 Wall resets

Doba trvání: 6 – 8 hodů

Popis: Napřáhněte se s diskem do nejdelší možné pozice, které normálně dosáhnete. Zastavte se, otočte hlavou a pohledem zkontrolujte úhel disku. Pouze zápěstím upravte odchylku tak, aby disk byl co nejvíce rovně. Zastavte se, opět otočte hlavu, ale jen tak, ať vidíte na spoluhráče - a hoďte.

Cíl: Zbavit se tendence naklánění celé paže s diskem tím, že jeho polohu zkontroluji a narovnám. Sebemenší náklon disku v nápřahu je jen další komplikace, která ztěžuje hod a potřebuje být odstraněna. Eliminujte špatný sklon disku, co nejvíce je to možné.

#4 Backhand Reminders

Doba trvání: 4–5 hodů

Popis: Udělejte backhandový výpad. Váš spoluhráč zvedne ruku na opačné straně, než na které výpad děláte, a ukáže libovolný počet prstů. Řekněte nahlas, kolik prstů ukazuje.

Cíl: U backhandu je ve hře často problém se sledováním hřiště, protože při točení těla máme tendenci spustit oči z našeho cíle. Proto je dobré udělat menší výpad a méně se otočit, ale pořád očima sledovat náš cíl.

#5 Strobe Catches

Doba trvání: 1 minuta

Popis: Při chytání disku se snažte co nejvíce mrkat.

Cíl: Zdokonalovat schopnost chytat disk. Mrkání odfiltruje téměř 50 % informací o tom, kde se disk nachází, a to simuluje situace, kdy se plně nesoustředíme na letící disk – když běžíme, někdo nám mácha před obličejem nebo při zmatku ve hře.

#6 Holding (nejtěžší)

Doba trvání: 2–3 minuty (okolo 10–15 hodů)

Popis: Udělejte stejný pohyb (nápřah), jako při hodu, ale zastavte se v bodě, kdy se paže s diskem pohybuje už pouze dopředu. Počkejte 5–6 sekund (počítejte nahlas). Po napočítání dokončete hod, ale pouze pohybem dopředu (nedělejte další nápřah).

Cíl: První cíl je zlepšit trpělivost. Jenom to, že jste připraveni hodit, neznamená, že je to na hod ten správný čas. Další cíl je naučit se házet bez velkého nápřahu. Zlepší to vaši všestrannost u házení. Všichni známe lidi, kteří dokáží hodit pouze s nápřahem, ale všechno je to pouze o vůli. Tito hráči často pohoří na poachi v poli nebo rychlých markerech. Zkuste se odnaučit dávat příliš brzy najevo, co a kam budete házet, právě tím, že se budete méně napřahovat.

#7 Rainbows

Doba trvání: méně než 1 minutu

Popis: Házejte rovné sekery a miřte na klíční kost spoluhráče (bacha, koukejte to chytit;). Snažte se disk hodit tak vysoko, aby jste jej nad hlavou neviděli. Házejte co nejvíce pouze zápěstím, bez úkroku.

Vyšší level: Chytejte disk na horním okraji.

Cíl: Vyvinout sílu pro forehand a over, soustředit se na sílu vycházející z horní poloviny těla a paže, ne z nohou. Zrychlit a zlepšit chytání vysokých disků jednou rukou.

#8 Single-leg throws

Doba trvání: 4 minuty

Popis: Postavte se pouze na jednu nohu, opačnou ruce, kterou házíte. Po dokončení hodu ustupte o krok dozadu - s tím pokračujte, až do vzdálenosti, kdy jsou vaše hody v ideálním poměru délka/kvalita hodu. Začněte házením rovných forehandů.

Vyšší level: Zůstaňte stát na jedné noze po dobu 3–4 hodů i při chytání.

Nejvyšší level: Zkuste při hodu fejky, ale bez ztráty rovnováhy.

Cíl: Zlepšit plynulost hodů na delší vzdálenost odstraněním kroutění těla a nohou. Zesílit střed těla.

#9 The Arch

Doba trvání: 1–2 minuty

Popis: Rozkročte nohy do šířky ramen a začněte házet podhozené backhandy odspoda. Každý další backhand mírně zvedněte ruku, dokud nebudete házet high released hody. Snažte se házet stále dos tejného místa. Stejný proces opakujte s forhandem. Můžete si představit Da Vinciho nákres lidské anatomie, ale s diskem v ruce ;)

Vyšší level: Házejte stejně, ale snažte se, aby byl disk při každém hodu rovný. Bude potřeba změnit držení disku.

Cíl: Zlepšit pohodlí, přesnost a sílu i se změnou výšky a úhlu, odkud disk házíme, aniž bychom si pomáhali pohybem nohou či větší silou při odhodu.

#10 R&D Throw

Doba trvání: 1 minuta

Popis: Vyberte si hod, který neumíte dost dobře použít (scoober, backhand opačnou rukou, podhozený forehand, push pass...). Opakovaně jej házejte.

Cíl: Naučit se nové hody. Můžete je cvičit postupně:

  1. když si s někým házíte mimo trénink

  2. před tréninkem nebo při rozehřátí

  3. při rozházení během tréninku

  4. ve drillech, při hře na tréninku

  5. při přátelském utkání, na fun turnajích

  6. ve vyrovnaných zápasech. Teprve až se vám tyto dříve nejisté hody začnou dařit i v naplno rozjetém zápase, uvědomíte si, že už s nimi nemáte problém a nepředstavují pro vás risk.
Článek jsme s laskavým svolení převzali od Skyd magazine. Přeložil Jiří Zdvomka.

Těžké začátky

Aneb nikdo se nenarodil s perfektním forehandem. Aktualizovaný návod od A do Z nejen pro nováčky pro rok 2011.
Milí frisbeejáci. Hraju už dost dlouhou dobu na to, abych s dostatečnou drzostí následující snůšku mých názoru prezentoval jako moudra a rady pro nováčky. Venkovní sezona nám začíná, resp. už běží a já nedávno vzpomínal na své začátky, jak jsem zmateně běhal po hřišti a nevěděl která bije. Pokusil bych se shrnout pár postřehů, co (by) mi tenkrát pomohlo. Nebude tak pro začínající týmy, spíš pro nováčky kteří se objeví v zavedeném týmu. Tím ovšem neříkám, že to nejsou obecně platné věci. No zkrátka si tam najděte co chcete.

Takže předpokládám, že jste nováčkem v týmu a chcete se frisbee co nejdříve naučit. Stranou nechávám tréninky, protože ty jsou určené přímo pro vás. Co ale až vyrazíte na turnaj a budete hrát v týmu se zkušenějšími hráči? Nechcete jim to zkazit, ale chcete si zahrát a být týmu aspoň trochu přínosem. Takže hlavně:
Chycení disku na čápa (foto Carlos)

Jezděte na turnaje

Chtě nechtě se tam toho naučíte nejvíc. Nebojte se, že byste to týmu kazili nebo tam byli do počtu. I když nedáte spoustu bodů, pomůže vám to velmi individuálně a budete dřív lepším hráčem. Takže se směle přihlašujte. Pokud tým bude chtít jet něco uhrát a nebude to turnaj určený pro nováčky, zkušenější hráči vám to jistě řeknou. Obráceně to bohužel neplatí vždy, aktivita se spíš vítá a oceňuje, než že by vás někdo měl přemlouvat ať se na turnaj přihlásíte.

Využijte čas na turnaji – házejte, házejte, házejte

První rok se učíte házet a s tím se nedá nic dělat. Jen házení by vás nebavilo a tak se i hraje, ale bez toho abyste uměli hodit kam chcete to nejde. Na turnaji máte ideální příležitost – prostor i dostatek ochotných (nejen spolu)hráčů, kteří si s vámi hodí.

Nebojte se jít na lajnu

Tady to hodně záleží na tom, jak to funguje v týmu. Některé týmy (třeba Pd) se před turnajem dohodnou jak budou hrát, co chtějí uhrát a tomu přizpůsobí taktiku. Občas se dohodne i jak se bude střídat, kdo bude spíš hrát v kterých zápasech atd. Pak je to více méně jasné.

Pokud nemáte nic dohodnutého, tak hrajte abyste na hřišti byli zhruba stejně jako ostatní. Občas se lidem nechce střídat a musíte je z lajny „vyhodit“. Prostě tam vlezete, řeknete že jste x bodů seděli a na to konto většinou odejde někdo kdo tam už x+y bodů hraje.

Na druhou stranu nebuďte uražení, když vám někdo řekne ať tam pustíte někoho jiného. Trochu obecněji asi takto: Pokud hrajete důležitý vyrovnaný zápas, počítejte s tím že si spíš nezahrajete. Přeci jen se občas vyplatí stáhnout sestavu a tým posunout třeba o skupinu výš. Na druhou stranu když už je zápas rozhodnutý (ať už nahoru nebo dolů) nebo zase není tak důležitý, nebojte se hrát víc než ostatní. Pokud vás i tak budou vyhazovat, zajděte po zápase za trenérem nebo někým zkušenějším a zeptejte se ho, proč jste nemohli tolik hrát. Buď vám to vysvětlí, nebo pomůže příště organizovat střídání.

Takže jste na lajně a hurá do hry. Vezmem to zvlášť pro obranu a pro útok.
WUCC 2010 (Sockeye vs. Revolver, photo by pruda)

Útok

Nepřestávejte hrát

Tak rovnou věc, kterou dělá snad každej nováček. Zahodíte disk, nebo ho nechytíte nebo prostě uděláte pořádnou chybu. Co nejdřív se naučte nezačít si nadávat, dívat se do nebe, do země nebo kamkoliv jinam, ale začít okamžitě na 100% bránit. Typicky špatný průběh je: zahodíte, začnete si nadávat a přestanete sledovat hru. Zkušenější útočník vypálí do zóny a tam chytá sám bez obrany bod. Zahodili jste útok a vykašlali se na obranu.

Naopak když zahodíte a pak ubráníte, všichni vám to jistě odpustí.

Naučte se dump

Tohle není tak evidentní, ale dump je ze začátku váš nejlepší kamarád. Když se vám povede udělat dobrý náběh, dostanete disk. Potom se většina nováčků začne zmateně rozhlížet a chce se disku rychle zbavit. Zkušenější hráči vás v tom nenechají a dají vám dobrý dumpový náběh, takže je dobré jim to umět hodit.

Ono to má víc důvodů. Jednak dump je relativně jednoduchý hod a většinou se dá hodit backhandem, i když držení a technika hodu jsou malinko jiné.  K forhandovému dumpu vás může marker donutit v podstatě jen když jste zavřený do pasti na té horší straně hřiště. Taky by se s tím dalo počítat a do těch míst nenabíhat, ale to už je trochu „advanced“. Zkrátka dump je snadné hodit co do techniky, stačí udržet nervy a hodit ho v pravý čas. Také se dobře trénuje, je to hod na krátkou vzdálenost a nemusít pořád běhat pro disk.

Další důvod zkušenější hráči neradi přiznají, ale je to realita. Jestliže jste nováček v týmu, máte nějakou dobu šanci. Když uděláte dobrý náběh, zbavíte se obránce tak většinou dostanete přihrávku. Pak záleží co s diskem uděláte. Jestliže přihrávka na vás je 50 na 50 slepá ulička – tzn. že každý druhý disk zahodíte, ostatní hráči vám dají pár šancí a pak se stane, že máte sice dobrý náběh ale nedostanete přihrávku. Bohužel se to stává. Na druhou stranu když budou ostatní vědět, že si necháte napočítat do 5ti a pak spolehlivě oddumpujete, máte přihrávku na každý dobrý náběh. Že třeba během těch 5ti vteřin nehodíte delší přihrávku dopředu protože se na ten hod necítíte nevadí, důležitější je neztratit disk.
WUCC 2010 (The Chad vs. ONYX, photo by pruda)

Vědět kdy a jak naběhnout

Tak toto se zrovna naučíte zkušeností, ale pár zásad můžete dodržovat od začátku. Většinou si na turnajích dáváte posty. Pokud ne, stejně budou rozehrávat spíš hráči co mají jisté hody. Zkrátka zkušenější hráči většinou hrají rozehrávače – handlery. Ti posouvají disk po výhozu a hlavně řeší problémy, když má házeč už hodně napočítáno a nevypadá to na dobrý náběh, nebo když je třeba získat nějaký čas na postavení útoku. Když má handler v ruce disk po výhozu nebo po přenesení na druhou stranu (dump a swing), očekává náběh middla, tedy středa. U něj je důležité správné načasování, měli byste začít s náběhem už když běží handler pro disk. Když handler chytá disk a otáčí se, middle už by měl být po náznaku s obráncem za zády. Když dostane disk, buď může posouvat hned na dlouhého či druhého middla, příadně vrací handlerům dumpem nebo swingem.

Pokud hrajete dlouhého, navazujete až na náběh middla případně tvoříte v zóně když už se dostane disk až tam. Důležité je – pokud ještě nedobýváte zónu a jste v lajně – nechávat zonu volnou. To že jste dlouhý neznamená že budete stát v zoně a čekat až přijde váš čas. Naopak stojíte spíš na začátku lajny a náběh do zóny zkoušíte z toho místa. Pokud přihrávka neletí, vracíte se do lajny a zóna zůstává volná. Pokud byste totiž v zóně postávali moc dlouho, je tam váš obránce a těžko tam může letět dlouhá. I kdyby měl někdo ideální náběh z lajny od svého obránce, váš obranář vás nechá být a půjde sebrat tu dlouhou, která letí na ideální náběh.

A to nejdůležitější co se týče náběhů: musíte nabíhat sprintem a na 100%. Pokud budete vyklusávat, máte obránce za zády a ten jenom číhá zda na vás náhodou neletí disk, pak udělá 3 rychlé kroky a ubrání. Nabíhejte pořád – i když se na vás zrovna hazeč nekouká. Zkušený hráč o vás ví a právě když vám chce nahrát, udělá si náznak někam jinam, aby zmátl markera a pak vám rovnou nahrává. Jestliže jste přestal nabíhat, tak vás dohonil obránce a už vám přihrát nemůže. Začátečníci často nabíhají zvláštním způsobem – nejsou si jistí zda běží správně a ve správnou dobu, takž vždy popoběhnou pár kroků a pak zpomalí a rozhlíží se, co ostatní. Špatně. Lepší je naběhnout blbě ale rychle a naplno, než cupitat a zdržovat se v otevřený a zavírat tím další možné náběhy. Když naběhnete a nedostanete disk, nic se neděje, důležité je rychle se vrátit do lajny a nezůstat stát někde v otevřeném prostoru na hřišti.
WUCC 2010 (Revolover vs. Buzz Bullets), photo by pruda

Co dělat když už nemůžete

Mnozí vám řeknou, že na to já jsem expert. Za prvé: pokud nemůžete, vystřídejte si. Někdy ale máte málo hráčů a na hřiště musíte. Takže pokud už nemůžete a odpočíváte v hřišti, dělejte tak v lajně. Jak už bylo řečeno, není šťastné stoupnout si do zóny nebo stát v otevřený či zavřený straně. Když odpočíváte v lajně stane se maximálně že nebudou žadné náběhy. I to je docela často vidět právě když tým odpadá fyzicky, ale to už je prostě důsledek a těžko s ním lze něco dělat.

Odpočívat se dá ještě jedním způsobem, ale chce to spíš zkušenost. Pokud se dobře rozhlížíte kolem sebe a dokážete odhadnout náběhy spoluhráčů, poznáte kdy nemá cenu vyrážet a kdy bude naopak náběh efektivní až smrtící – samozřejmě pro soupeře. Nezkušené týmy toto neumí (což je přirozené) a pak je vidět že běhají všichni pořád. To je jednak stojí spoustu sil a jednak si tím omezují prostor pro efektivní náběhy. Naopak pokud se daří nabíhat efektivně, může nabíhat jen jeden člověk a ostatních 6 odpočívat, resp. 5 odpočívat a jeden začínat další návazný náběh.

V praxi to pak funguje asi tak, že náběh z lajny začíná člověk kterému nejhůře „stojí obránce“, resp. Ten kdo má náběh nejsnadnější (třeba je dobrý běžec proti pomalému obránci). Když pak vidíte že začíná nebo probíhá náběh, který se zřejmě povede, můžete si dát pauzu případně tvořit návazný náběh. Když si naopak myslím že se náběh spoluhráči nepovede, můžu zkusit alternativu třeba do zavřené, nebo počkám až házeč hodí dump a načasuji svůj náběh až na dump. Mimochodem po dumpu je většinou malá chvíle na hod bez obrany (než marker začne bránit dumpera), takže pokud umíte svůj náběh na dump správně načasovat, můžete dost dobře naběhnout kam chcete – i do zavřený.

Obrana

Vyberte si

Jestliže jste dali bod a vyhazujete, máte šanci vybrat si koho budete bránit. Opět toto je starost a priorita pro vás jako nováčky – před výhozem nelelkujte a sami si vybírejte z protějšího týmu na koho asi tak stačíte. Pokud máte naproti mnohem lepšího hráče, je vaše starost požádat někoho o switch.

To platí zvláště pro holky – měly by si vybrat na obranu holky z protějšího týmu. Když už je vyhozeno je pozdě domlouvat si switche.
Mimochodem na ekvivalentní obranu byste měli myslet i pokud je turnover v zápase a je dostatek času na switche (třeba jdou útočníci pro disk do autu). Mohlo se stát, že se soupeř vykašlal na rozebírání obrany, nebo bránil zónu a nebo byl třeba switch. Zkrátka když váš tým zahodil útok a jdete bránit, měli byste zkontrolovat svého útočníka a pokud je výrazně lepší, zkusit říct spoluhráči na blízku o switch. Takhle se pak stává, že tým dostane bod a všichni se hrozně diví proč toho nejrychlejšího útočníka bránila holka. Samozřejmě nepovede se to vždy, někdy na switch prostě není čas. Ale opět platí, že by to měla být vaše starost.

Ujasněte si dopředu obranu

Tohle není věc jenom nováčků, ale bohužel se to stává znovu a znovu i zkušenějším hráčům. Předpokládám, že na turnaji si před každým bodem říkáte, co se bude bránit. Potom je VAŠE starost, abyste to věděli před každým bodem. Když každý brání něco jiného tak je to k ničemu. Bohužel se to stává a pak je slyšet „Neříkalo se co bráníme“ nebo „Já jsem to ale neslyšel(a)“. To je ovšem vaše starost, ne toho kdo určuje obranu. Pokud jdu bránit, měl bych vědět co budu bránit a když to nevím tak se zeptám. To platí i pro body kdy útočíte – jestliže soupeř udělá turnover a vy nevíte co se brání, velice mu ulehčujete následující útok.
foto Ondřej Bouška

Jak bránit?

Jako o život. Většinou se hraje osobka, takže běháte se svým útočníkem. Měli byste mít stále mírný náskok do otevřené strany, směrem doprava a doleva. Co se týče druhého směru – k zónám – tak ze začátku když je disk daleko od vaší zóny stojíte spíš na straně k disku, tedy mezi diskem a útočníkem. Jak útok postupuje k vaší zóně, ten náskok k disku zmenšujete a v zóně bráníte de facto vedle útočníka nebo i za ním. Ovšem s tím náskokem k disku se to nesmí přehnat. Obzvláště když se disk dostane do ruky člověku který umí hodit dlouhou, dávejte si pozor aby vám útočník neutekl do vaší zóny.

Této situaci se většinou zabraňuje tak, že obránce který stojí v lajně poslední – tedy nejblíže vaší zóně, kterou bráníte, nemá náskok k disku ale naopak k zóně – za každých okolností. Když pak někdo z hloubi pole utíká na dlouhou, tento obránce si ho switchuje a včas vyráží do zóny, aby zabránil dlouhé přihrávce na bod.

Pokud jste v této situaci vy ten nešťastník, jehož útočník mastí do zóny, buďte na ten switch připravení. To znamená že vlajete za útočníkem a vidíte že vám pomáhá spoluhráč, většinou zakřičí „switch“ a odběhne s vaším útočníkem. Potom je vaším úkolem hned začít bránit útočníka, který tam osiřel po vašem spoluhráči. Zkušený útočník totiž v momentě když slyší switch vyrazí směrem od obou obránců právě proto že ví, že má velkou šanci se uvolnit.

Malá poznámka k útoku – vy byste měli dělat to samý. Pokud váš obránce někomu pomáhá, zavolá switch a utíká pryč s někým jiným, pro vás by to měl být signál kdy vyrazit někam do volného prostoru, pryč od obránce co přibíhá a chce se vás přebrat. Tedy jinými slovy - při útoku nekoukáte jenom na spoluhráče a disk, ale máte i přehled o tom, kdo vás brání. Na které straně stojí, jak velký si dává náskok atd. Jestli vidíte, že váš obránce najednou utíká s jiným útočníkem, pro vás je to signál se někam rozběhnout a zkusit z té situace vytřískat co nejvíc. Máte velkou šanci, že se obráncům ten swicth úplně nepovede, takže váš náběh může být úplně bez obrany. A to je ta vyjímka, která platí při domluvené strategii útoku. Nemusí na vás být “řada” s náběhem, nemusíte dělat náběh úplně dle svého postu, ale člověk bez obránce prostě náběh zkusí vždy.

Co dělat když už nemůžete

Tak to je v obraně trochu problém. Obecně platí, že na hřišti se odpočívá při útoku, v obraně se musí jezdit. Máte v podstatě dvě možnosti, jak si bránění ulehčit.

Buď můžete začít bránit více prostorově, to znamená více switchovat a také hrát poach. To ale jednak vyžaduje určité zkušenosti a jednak souhru celého týmu. Někdy je to i cílená taktika, jako např. „poach do 5ti“, nebo „FM s poachem“. Nebo také různé kombinované obrany osobní a prostorové, ale to už jsou speciální záležitosti.

Druhá možnost už je spíš varianta „zkazit to co nejmíň“. Tedy když nemůžete, nechte si útočníka utíkat směrem k disku. Dávejte si větší náskok k vlastní zóně a když mastí k disku, tak prostě pozvolna za ním. Když ho necháte utéct k disku, v důsledku bude mít několik vteřin na hod bez obrany – než k němu doběhnete. Pokud byste ho nechali utéct do zóny, je to s velkou pravděpodobností bod.
Takže nejlepším způsobem jak si odpočinout při obraně zůstává – nelézt na hřiště.

No a to je asi tak všechno. Šlo by toho určitě napsat víc, ale to nebylo smyslem tohohle blábolu. Doufám že to nevyznělo jako hromada příkazů co dělat, abyste si mohli zahrát se zkušenějšíma pardálama. Mělo to být naopak pár rad, které vám pomůžou pěkně si zahrát bez zbytečných stresů.

Takže hurá na trávu, sezona nám začíná…

Me2d

PS: Pokud nováčkům toto přišlo užitečné a chtěli by další podobný článek o zkušenostech, napište mi povzbudivý mail a případně i dotazy nebo tipy na téma.
PPS: Používám tady spoustu bee-termínů bez vysvětlení (FM, poach, switch, swing atd). Předpokládám že něco vás v týmu naučí. Využít můžete také frisbee slovníček zde na frisbee.cz.

Nováčci bez pantáty ...?

Co dělat, jestliže jsem nováček, chci na sobě pracovat, ale v týmu a na tréninkách nemám žádného zkušenějšího hráče, který by mi říkal co a jak?
Co dělat, jestliže jsem nováček, chci na sobě pracovat, ale v týmu a na tréninkách nemám žádného zkušenějšího hráče, který by mi říkal co a jak?

Úřadující mistři republiky také chytají na čápa (foto Klimax TM, www.janklimes.com)
Jste-li v takové situaci, nezoufejte. Jasně, že je snažší, když se mi na tréninku věnuje někdo zkušený a radí mi, co mám trénovat, než když jsem na všechno sám. Ale i bez zkušeného pantáty se dá účinně trénovat a zlepšovat se. Ono mít zas v týmu několik chytráků taky není žádná slast - můžete se zeptat v PD… .:-). Tak co tedy dělat? Jak už to tak ve sportu chodí, nic neplatí univerzálně a vždy, ale i tak se v tomhle článku budu snažit dát pár základních rad a zkušeností, které podle mne fungují. Článek rozdělím do několika částí: házení, chytání, běhání a taktika. V každé se nejspíš rozepíšu trochu dlouze a obecně, ale pak přidám i stručné shrnutí.

Na konec taky přidám „seznamy“. K seznamům mě přivedl Šimon z PD, který si vždycky vypsal na papír to, na co by se chtěl v příštím týdnu zaměřit. Jsou to jen výčty všeho, co mě z hlavy napadlo, že je dobrý, aby alespoň jednou za čas nováček na tréninku zkoušel. Není účelem, aby na tréninku prošel celý seznam, ale spíš aby viděl, co všechno je možné trénovat a aby si před každým tréninkem mohl rozmyslet, na co se tentokrát zaměří. Seznam nemůže být z principu nikdy úplný, takže záleží na fantazii a snaze každého, na kolik dalších nových věcí přijde.
Bez pivotu by ani dvojče neodehrálo disk (foto pruda)

Házení

No jo, házení je pro nás asi základ a pro nováčka možná největší strašák, že když ve hře chytne disk, tak ho musí ještě někomu přihrát. U zkušených hráčů to vypadá tak snadno a samozřejmě, když si hážou diskem, ale co mám dělat, pokud ještě neumím hodit rovný forehand?

První rada je jasná, chce to házet (to asi napadne každého), tedy házejte si kdykoliv máte příležitost, o přestávce ve škole, odpoledne s kamarády i klidně sám se sebou (já si v začátcích házel i doma do polštářů).

Druhá, už ne tak samozřejmá, rada je „jak a co házet?“ Odpověď je "všechno". Základem je zvládnout rovný backhand a forehand, ale to neznamená se tyhle dva hody učit půl roku nebo rok a teprve potom přejít k dalším hodům. Nejlepší bude, když si při házení na začátku hodíte tak pět rovných backhandů a pět rovných forehandů, jen tak na rozcvičení zápěstí, a pak hned přejdete na cvičení těžších hodů: banány, overy, sekery, podhozené, zastavené, hody z velkého pivotu, nízko/vysoko odhazované hody, dlouhé, krátké, scoobery... i „cirkusové“ hody, které asi ani nikdy ve hře nepoužijete. Smyslem je naučit se házet z různých pozic, v různých výškách, s různou razancí... Učit se, že hod vychází ze zápěstí nehledě na to, v jaké pozici mám zrovna ruku. Už od začátku si troufejte na těžké hody. Každý hod je třeba si nejprve vyzkoušet „na sucho“ než ho budu schopný použít ve hře.

Hodů je velké množství. Seznamy na konci článku by vám měly pomoct, abyste na nějaké úplně nezapomněli. Neznamená to ale, že je nutné vyzkoušet všechny na každém tréninku. Lepší je se na tréninku soustředit na několik hodů a příští trénink zas na jiné atd.

Fouká venku vítr? Prší na tréninku? Paráda, v takových podmínkách je nejlepší se učit házet. Kdo se naučí házet ve větru a v dešti, bude umět házet za každých okolností. Vítr vyžaduje více roztáčet disk a přesněji kontrolovat jeho náklon.  Voda zas zhoršuje držení disku a ukáže vám vaše chyby v držení. Pamatujte, nejde ani tolik o sílu, jako o šikovnost.

Pří házení se soustřeďte na několik věcí:

  • Pevný postoj – vrávorání a nejistota v postoji snižuje přesnost
  • Hod vychází ze zápěstí – rotace disku a základní směr letu udáváme disku pohybem v zápěstí, sílu můžeme do hodu přidat i pohybem ruky, rotací trupu atd., ale bez zápěstí se neobejdeme
  • Rychlý odhoz – snažte se z hodu odstranit všechny zbytečné pohyby, které nemají přímý vliv na hod a pouze zdržují, odhoz musí být rychlý a nečekaný pro markera
  • Pivot – učte se házet z velkých pivotů
Shrnutí: Házejte tak často, jak je to jen možný i mimo tréninky. Házejte všechno, co vás napadne, zkoušejte i blbosti. Vyhledávejte vítr a vodu. Pevný postoj – Zápěstí – Rychlý odhoz – Pivot.
Janička HB (foto Carlos)
I takové legendy chytají na čápa (foto Klimax TM, www.janklimes.com)

Chytání

Chytání jde ruku v ruce s házením, platí pro ně i podobné rady. Nepodceňujte ho! Zas platí, že zkoušet by se mělo všechno. Učte se chytat v každé pozici (ve výskoku, u země, vpravo, vlevo…). Už od začátku se učte chytat jak dvěma rukama, tak do jedné ruky. Pro dvě ruce je základní chyt „na čápa“ (mezi dlaně), učte se ho rovnou na „obě strany“, to znamená jak s pravou, tak s levou rukou nahoře. To samý platí i pro chytání jednou rukou, nebojte se už od začátku chytat pravou i levou. Je blbý si vypěstovat jednu silnou ruku a druhou neschopnou chytací ruku. Při hře se nad chytáním nesmí přemýšlet, musí to být samozřejmost, když mi letí disk na levou ruku, tak nesmím myslet na to, že levou zas tak úplně dobře chytat neumím a že bych se vlastně potřeboval celej přetočit, abych ho dostal na pravou atd.

Další výzvou je chytání v pohybu. To, že do disku běžíme, způsobí, že máme na celý chyt mnohem méně času než při pohodlném rozhazování. Tohle se nejsnáze trénuje při libovolném drilu, kde se běhá. Soustřeďte se na to, abyste nikdy nezpomalovali, dokud nemáte disk pevně v rukou. Zpomalení (nebo dokonce zastavení) před chytem dřív nebo později každý schopný obránce potrestá. Už při rozhazování dbejte na to, abyste minimálně posledním pohybem před chytem šli výrazně proti disku.

Shrnutí: Chytejte pravou i levou rukou, jak jednou tak i do obou rukou. To co potřebujete do hry je chytání plném sprintu. Odnaučte se zastavovat před diskem. Každý disk, na který dosáhnu, můžu chytit!!
Chytání na čápa (foto Klimax TM, www.janklimes.com)
Získávání stability (foto lukasicek.com)

Běhání

Běhání je ze všech dovedností potřebných pro ultimate asi technicky nejjednodušší (alespoň na základní úrovni) a snad proto je tak často podceňované a opomíjené. Na druhou stranu, k jeho tréninku nepotřebujete další lidi a tak se trénuje vlastně nejsnáze. Jsou okamžiky, kdy rychlost rozhoduje.

Píšu běhání, ale pro ultimate to spíš znamená obratnost a mrštnost. O dobrém náběhu nebo obraně často rozhodují první tři kroky. Proto cvičme starty, obrátky, změny směru, běh stranou, pozadu, výskoky atd. Je dobré umět se stejně rychle otáčet na obě strany, podobně jako umět startovat jak z levé tak z pravé nohy. Podobně jako při házení, je dobré se odnaučit zbytečné pohyby. Každá změna směru nebo start musí být prudký a nečekaný, pak se nám snáze podaří odpoutat se od obránce. Útočník, který v každé zatáčce vrávorá, div nespadne a potřebuje při každé změně směru dva kroky navíc, nebude pro obránce velkým problémem.

Jak to trénovat? Vcelku snadno. Pro začátek se můžete při každém drilu snažit dělat zatáčky co nejostřejší, starty a zastaveni co nejrychlejší apod. Dále můžete při rozbíhávání dělat různé „opičárny“: sprintovat pozadu, stranou, dělat prudké změny směru na tlesknutí někoho jiného atd.

Shrnutí: Není těžké se zlepšovat, jen se na to nesmí zapomínat. Starty, zastavení a změny směru. První tři kroky rozhodují. Buďte na nohách stabilní.
Běhací drill (foto lukasicek.com)
Náběh k disku (foto Radim PeaceEgg)

Taktika

Taktika je něco, co nováčka tak moc trápit nemusí, ale pravděpodobně jednou rozhodne o tom, kdy přestane být nováčkem.

Tedy, není nezbytné studovat od začátku různé herní styly, strategie apod. To přijde časem s odehranými turnaji a zkušenostmi. Nicméně, naučit se orientovat ve hře je zásadní a proč to odkládat na dobu „až budu umět házet“. Spočívá to asi především v přípravě „na sucho“. To je snažit se jezdit na turnaje nejen pro to, abych si zahrál, ale i pro to, abych okukoval jak se ultimate hraje na lepší úrovni. Pozorujte zkušenější hráče a týmy a zkuste přemýšlet nad tím, co na hřišti dělají a proč to tak dělají. Můžete od jiných hráčů nebo z internetu vyzvídat, co to jsou pojmy jako dump, swing, normální lajna, horizontální lajna, účko, L-stack, ISO, obrana do pasti, zónová obrana, FM a tak dál. Tyhle pojmy tady nebudu rozebírat, naopak, berte to jako domácí úkol, zkusit si zjistit sami něco víc o taktikách v ultimate.

Shrnutí: Porozumění taktice není to, co by člověka bylo na hřišti zásadní, dokud neumí hodit forehand, ale jednou bude. Snažte se co nejvíc učit na turnajích nebo z internetu.

Seznamy aktivit v PDF ke stažení.

Hodně úspěchů v nové sezóně!!

Ať to lítá!
Héřa

Slovníček pojmů

Co se používá při hře a co se hodí znát.
Při hře (či velmi blízko hry) se vyskytuje velké množství pojmů. Ne všechny, které jsou uvedené v tabulce níže, jsou používané často. Není ale na škodu si osvěžit mysl přečtením toho, co se může na hřišti hodit.

Slovníček pojmů

Break [brejk]prohození obránce do zavřené strany
Brick(pouze při venkovních zápasech) pravidlo, které dovoluje útočícímu týmu začínat útok ze středu hřiště 20metrů od základní čáry
Cutnáběh útočníka, který se tak snaží zbavit svého obránce a získat nejjednodušší pozici pro příjem disku
COEDsystém zápasů, kde je pevně dán počet žen na lajně (3-4 ženy)
Contestodmítnutí zahlášeného přestupku
D [dý]obrana (z angl. Defense)
Deep [dýp]hráč, který má obvykle má za úkol jít do zóny pro bod
Double teambránění házejícího hráče více než jedním obráncem, pokud se nachází blíže než 3m
Fake [fejk]klamný pohyb hráče ve snaze zbavit se obránce/obrany
Fast countrychlé počítání. Nahlásí-li to házející hráč poprvé, odečte obránce dva body. Stane-li se to podruhé ve stejném počítání, počítá obránce od nuly
Fliprozlosování útoku mezi kapitány obou týmů, které se provádí hozením dvou disků do vzduchu. Jeden z kapitánů volí "stejná" nebo "různá" před tím, než disky dopadnou.
FM [ef em]bránění obránců tak, aby otevřená strana byla vždy do středu hřiště
Freeze [frýz]zastavení hry, obvykle z důvodů zranění, porušení pravidel či ohrožení hráčů apod.
Give"n"go (Hoď a běž) když si dva hráči si navzájem přihrávají, přičemž se pohybují k útočné zóně
Hammer/overhod diskem přes hlavu
Handlerhráč, který rozehrává nebo pomáhá rozehrát disk (pohybuje se blízko disku)
Huck, longdlouhý hod
Checkdotyk markera disku před započetím hry, došlo-li k jejímu přerušení
Lajnazákladní čára (mezi bočními obvodovými čárami)
Longbuď dlouhý hod nebo hráč, který jde do útočné zóny pro bod
Markerobránce, který brání házejícího hráče do vzdálenosti 3m
Otevřená stranaprostor, který marker nebrání
Ofenseútok
Opensystém zápasů, kde není pevně dán počet žen na lajně
Past (Trap)bránění házejícího hráče u obvodové čáry tak, aby zavřená strana byla do středu
Pickblok hráče, který se dostane mezi tebe útočníka, kterého bráníš, a znemožní ti tak běžet za ním
Pivotovánípohyb házejícího hráče kolem jedné pevně ustanovené nohy, která se nesmí hnout z místa, ve snaze získat co nejlepší podmínky pro hod
Poach [pouč]opuštění útočníka, kterého bráníš, ve snaze krýt prostor
Pullvýhoz disku po bodu
Self checkpokud dojde k přerušení hry, hra se rozehrává checkem. Není-li u házejícího hráče marker, může rozehrát po dotyku disku země (čímž dojde k checku).
Stall, stall counthlášení markera, že začíná házejícímu hráči počítat vteřiny k odhození disku
Stripnastává pokud obránce vyrazí disk z rukou útočníka, který jej již drží
Swingkřižná přihrávka přes šířku hřiště
Switchprohození útočníků mezi obránci
Travel/travellingnastává, když házející hráč při pivotování přesune pivotovou nohu nebo když při chytání disku provede nepovolený počet kroků nebo změní směr
Turnoverzměna držení disku týmy
Upmarker tímto oznamuje spoluhráčům, že je disk ve vzduchu
Zavřená stranastrana, kterou brání marker aby do ní nešel žádný hod.

Desatero hráče

Dobře míněné rady pro každého

Desatero MARKERA

(Obsazování hráče s diskem)

1.  Co nejrychleji zaujmi obranné postavení
2.  Oznam spoluhráčům směr obrany
3.  Udržuj váhu na špičkách nohou
4.  Neztrácej rovnováhu
5.  Při přesunu nekřiž nohy
6.  K přesunu používej nízký krok -  opačný než házeč
7.  Buď stále před házečem
8.  Rukama pohybuj v příslušné oblasti
9.  Počítej zdržování
10. Informuj spoluhráče o přihrávce

Obsazování hráče s diskem  Desatero MARKERA je dostatečně instruktivní. Při každé obraně je třeba na uvedené body myslet a využít všech svých schopností ke ztížení přihrávky. Navíc je třeba odhadnout házečovy schopnosti a zjistit podle čeho poznám okamžik kdy chce hodit. Někomu trvá dlouho, než napřáhne; někdo téměř nepivotuje a fintuje pouze rukou nebo tělem; někdo mrká či kýve hlavou.......

Okamžik odhození lze tedy odhadnout z pozorování házečova - obličeje, - pohybu pánve, - pohybu disku v ruce. Toto jsou tři hlavní sféry  vašeho pozorování. Braňte každého házeče s maximálním soustředěním, zejména ty slabší - pomáháte tím i jim. Nezapomeňte také, že po odhození disku se házeč pokusí o další náběh a tak když již víte, že jste disk neubránili, začněte od throvera odstupovat a dělat si tak náskok pro jeho další bránění. Přecházíte tak plynule do role obránce recievera.

Ája brání Markétu

Desatero DEFENDERA

(Obsazování hráče bez disku)

1. Ohodnoť schopnosti a možnosti útočníka
2. Udržuj takové postavení, aby jsi viděl svého útočníka i hráče s diskem
3. Buď stále ve střehu, nenech se překvapit
4. Užívej periferní vidění
5. Udržuj váhu těla na špičkách
6. Slovně upozorni markera na volného hráče
7. Disk se snaž vždy chytit
8. Předvídej směr náběhu
9. Co nejrychleji zaujmi správné postavení
10. Neváhej získat disk skokem (rybičkou)

Obsazování hráče bez disku  Opět je desatero vhodným a stručným návodem jak postupovat.  Doplnil bych pouze vzdálenost obránce od útočníka - v klidu max. 1,5 metru do otevřené strany. Čím kvalitnější soupeř, tím blíž se snažte stát. V pohybu /běhu/ je třeba být co nejblíže. Při zahájení náběhu bude pravděpodobně vzdálenost o něco větší. V průběhu náběhu se snažte vzdálenost co nejdříve zmenšit na minimum a buďte více na straně mezi diskem a vaším útočníkem pro Váš případný pokus chycení či sražení disku. A to i v případě, že váš hráč běží na dump. I dump je přihrávka, kterou lze bránit a ztížit. Nezapomeňte však neustále kontrolovat pohyb vašeho hráče a zároveň disku. Útočník by se neměl dostat za vaše záda - to jej nemáte pod optickou kontrolou a pozdě zjistíte, kam vlastně odběhl. Pokud je váš hráč v klidu, pomáhejte spoluhráčům voláním potřebných informací.

Pokud váš útočník získává disk a vy jste poměrně daleko /3m/, začněte obranou přihrávky přímo vpřed k vaší zóně, začněte počítat zdržování a přistupte těsně k němu. Pokud jste v okamžiku chycení byli těsně u něj nebo se dokonce pokoušeli srazit letící disk, co nejrychleji zaujměte před throverem správné postavení.



Desatero  THROWERA

(Uvolňování hráče s diskem)

1. Nenech se zaskočit obráncem, nedělej vynucené přihrávky, nenech si napočítat zdržování
2. Používej periferní vidění /sleduj celou plochu hřiště před sebou = všechny spoluhráče
3. Kontaktuj očima nabíhajícího aby jsi se přesvědčil , že disk očekává
4. Užívej pivotů a klamání obránce
5. Nesignalizuj přihrávku /nedej znát obránci, např. kývnutím hlavy, že budeš přihrávat/
6. Nevybírej jednoho hráče - nečekej až se uvolní - ale nahraj tomu kdo se dobře uvolnil
7. Házej pouze jisté přihrávky
8. Rychle odhoď, když myslíš, že je uvolnění nejlepší
9. Přihrávku hoď: na dobrého chytače rychle do dobré pozice pro chycení dobře časovanou ve vhodný okamžik pro chycení 
10.Po odhození okamžitě vyběhni

Uvolňování s diskem  Pokud je obránce těsně u vás, pivotujte a naznačujte hod tak, aby nepoznal zda je to finta či skutečná přihrávka. Vlastní odhození disku provádějte s co nejkratším nápřahem a vždy v okamžiku, kdy jste přesvědčeni, že marker disk nemůže zasáhnout = je z pozice. Rozhodujte se rychle, ne zbrkle. Přihrávku realizujte dříve, než k vám obránce stihne doběhnout nebo než zaujme správnou pozici. Nezapomeňte, že máte na hřišti dalších šest spoluhráčů. Vybírejte, dle vás, nejlepší cestu ke společnému cíli.

Po odhození disku okamžitě vyběhněte, ale tak, aby jste nepřerušili náběh někoho jiného nebo nedovedli dalšího obránce do prostoru kam směřuje přihrávka vašeho týmu. Přihrávka nemusí za každou cenu směřovat vpřed, ale je to výhodnější. Disk, který je neustále v pohybu z jedné ruky útočníka k druhému, se brání velice obtížně. Přihrávky je třeba směrovat na stranu útočníka = dále od obránce.



Desatero RECIEVERA

(Uvolňování hráče bez disku - nabíhání)

1.  Přemýšlej kdy a kde se pohybovat
2.  Ohodnoť schopnosti svého obránce
3.  Fintuj, klam, naznačuj
4.  Když jsi volný, kontaktuj očima házeče
5.  Disk chytej v optimálním místě
6.  Pouze natažené ruce udělají včasný chyt
7.  Chytej přihrávku nad hrudí prsty nahoru a pod hrudí prsty dolu
8.  K chycení používej obě ruce kdykoli je to možné
9.  Sleduj disk dokud jej nemáš pod kontrolou
10. Čti dráhu letu disku a reaguj na ni

Uvolňování bez disku  Náběh zahajujte dostatečně přesvědčivým klamáním. Využívejte špatného postavení svého obránce = nabíhejte směrem od něj. Utíkejte s maximálním nasazením až do chycení disku. Dodržujte pravidla náběhu pro post který hrajete. Donuťte se běžet i v případě, že pouze z potřebného prostoru odvedete svého obránce = doběhněte až na dump. Neběhejte stále ze strany na stranu - zastavte se a zamyslete nad vhodným náběhem. Bleskově reagujte na případný “svič“.

Pokud při náběhu nezískáte disk , nepřekážejte dalším nabíhajícím a na střídačce se zamyslete nad důvodem - případně se házeče zeptejte - proč vám nepřihrál. Nebojte se upozornit spoluhráče o tom, že nabíháte.  Pokud vás někdo upozorní, že nabíhá, přerušte náběh zpomalením nebo změnou směru tak, aby jste nepřekáželi. Po chycení disku rychle hledejte volného spoluhráče.



Shrnutím by měly být následující řádky. Každý hráč na hřišti si musí uvědomit, že je součástí celku /týmu/ pro který musí udělat maximum a zároveň si uvědomit, že sám nezmůže nic. Na lajně před výhozem si připomenout:
1/ koho bráním, jakým způsobem a jsem - li toho schopen
2/ jakým způsobem bude moje družstvo bránit nebo útočit
3/ znát bodujícího /vyvoleného/ hráče a svůj post
4/ říci a vyslechnout připomínky k předchozí situaci či následujícímu dění
5/ kdo dává signál k zahájení hry za náš tým a kdo určuje taktiku hry
6/ pokud jsem mimo hřiště, kde mohu pomáhat svým hrajícím spoluhráčům

Předvídavost: znamená to, že se musím snažit vžít do role soupeře a vcítit se do jeho myšlení tak, abych věděl  jaké má možnosti a co udělá, abych mohl dostatečně rychle reagovat a to jak v pozici útočníka tak obránce.

Mgr. Jan Filandr (Papá)
Foto: Vašek Kocián (1, 4), Martin Řezník (2), Míša (3)

Markrování a náběhy

Jak správně bránit hráče s diskem a jak si pro disk snadno doběhnout.

Markrování

Markrování je aktivní činnost, ne pasivní. Jde o snahu reagovat na cokoli házející dělá a snažit se ztížit každý jeho hod. Čím lepší a tvrdší markrování tím méně práce mají ostatní obránci ubránit nabíhající. 
Následují tipy jak  zlepšit tvoje markrování, možná některé už děláš:
  • Měj váhu na špičkách. Musíš být schopný reagovat a pohybovat se rychle a to je     neuskutečnitelné pokud máš váhu na patách. Když se mírně předkloníš, získáš lepší rovnováhu.
  • Sniž těžižtě těla. Ohni se, nebo aspoň pokrč kolena. Pokud dobře markruješ pak ucítíš že tě tahá přední strana stehen. Tak můžeš nechat ruce níž a mít lepší rovnováhu.
  • Měj ruce dole a roztažené. To ti také pomůže udržet rovnováhu. Samozřejmě ale, pokud budeš chtít zabránit vysokému hodu tak budeš muset zvednout ruku. Většinou ruka, která je na otevřené straně by měla být co nejníž, protože je mnohem těžší hodit dobrý hod z vyšší výšky.
  • Nauč se rozpoznat náznaky. Plno házejících dělá naprosto zřejmé náznaky bez úmyslu odhodit. Pokud je dokážeš rozpoznat, nenalákají tě abys je následoval/a a nechal/a je snadno odhodit jinam.
  • Nepřežeň markrování do otevřené strany. To není tvoje práce zastavit hod do otevřené strany. To je práce obránce. Pokud se necháš prolomit, protože si se snažil/a zastavit hod do otevřené, pak je to tvoje chyba.
  • Zvolej „UP!“ nahlas, když házející odhodí. Tak obránci mohou mrknout kolem sebe kde je disk, protože jinak sledují útočníky. Pokud hodí dlouhou zvolej: „Up dlouhá!“, aby obránce dlouhého nebo posledního hráče měl dostatek času zjistit kde disk je.

Pokročilé markrování

Většina již zmíněného jsou zobecnění. Většina tipů platí pro většinu hráčů, ale pro opravdu dobré markrování nic nepřebije znalost házejícího. Pokud víš jaký druh hodu házející má v oblibě, jaké používá klamání a jak prolamuje obranu, pak můžeš přizpůsobit své márkrování, tím máš daleko větší šanci na handblok stejně tak jako markrovat daleko efektivněji. Někdy ale klasické markrování je nevhodné a situace vyžaduje markrovat trochu jinak. Schopnost rozeznat tyto situace je důležitá a vědět jak na ně reagovat ještě více.
  • Odstup si. Marker může stát nejblíže na šířku jednoho disku od házejícího, ale vždy je tato vzdálenost výhodná. Proti sebevědomým házejícím, kteří rádi hází podhozené, je často nejlepší si o jeden až dva kroky odstoupit. Je sice snazší obhodit obránce, ale docela spolehlivě to znemožní podhození. Také možnost sražení disku rybičkou je větší.
  • Ruce dole/nahoře? Obvykle je lepší nechat ruce dole, protože hody ze spodu bývají často nebezpečnější, i když to neplatí absolutně. Pokud bráníte házejícího který rád hází hammery nebo vysoko vypuštěné hody, pak může být vhodné nechat vaši ruku trochu nahoře. Tím máte větší šanci zbloknout i jeden z těchto vysoko vypuštěných hodů. 
  • Pozor na klamání. Jak již bylo zmíněno, nespolkněte chabé klamání. Pokud znáš házejícího, pak je to o něco snazší, protože mají tendenci používat stále ty stejné triky jak se vás zbavit.
  • Straight up. Občas se při hře naskytne situace kdy bránění jedné strany není vhodné. Obvykle po dlouhé přihrávce, když bráníte člověka, jež ji právě chytil a ve vaší zóně je volný útočník (pozn. pokud teprve útočník přibíhá, je TVOJE ZODPOVĚDNOST si jej přebrat a bránit). Házející se pokusí mu nahrát dříve než k němu doběhne obránce. V tomto případě, je tvým úkolem ztížit tuto přihrávku po co nejdelší dobu. Nejlepším způsobem je právě použití obrany straight up. Tzn. Že místo stání při jedné straně házejícího, si stoupneš přímo před něj snažíš se zblokovat jakýkoliv hod. Obvykle je dobré ustoupit o jeden až dva kroky, abys získal/a o něco víc času na sražení disku. Tato obrana se používá jen na pár sekund, než se obránci srovnají.
  • Zastavit dlouhou. Někdy je zřejmé, že házející se chystá hodit dlouhou, většinou když někdo utíká sám do zóny. Potřebujete rozeznat tyto situace a snažit se ztížit dobrou dlouhou přihrávku, jak nejlépe dovedete. To se často provádí pomocí straight up obrany. Kopírujte všechny náznaky, protože je důležité zastavit dlouhou za každou cenu, i za cenu snadné krátké přihrávky. Všimněte si, že většina hráčů hází dlouhou bekhendem, takže se více zaměřte na bekhendovou stranu házejícího. Stejně jako u straight up se tento druh markrovani používá pouze na pár sekund.
  • Kde jsou nabíhající? Jestliže máte obzvláště dobré periferní vidění, pak můžete být schopní říci kam nabíhající běží. Tak se můžete trochu více zaměřit při márkrování právě na tuto stranu. Jednou z možností, jak toto zjistit, jsou oči házejícího – je obtížné klamat očima. Dalším způsobem, je komunikace mezi obránci „No break!“, „Ne Lajna!“ -- když se marker ma více zaměřit na zavřenou stranu. „Otoč!“ je zvolání na obránce, aby na vteřinu otočil obranu, když nabíhající je volný v otevřené straně.
Hlavně si pamatuj, že markrování je aktivní činnost, ne pasivní. Snaž se omezit snadné přihrávky – ztěžuj mu to. Hýbej se, hýbej rukama,ale nenech se prolomit!

Náběhy

Některé rady pro nabíhání , které můžete vyzkoušet, (www.AFDA.com)

Znát házejícího

Jednou z prvních věcí, které si musíme uvědomit, je KOMU nabíhám. Nemá smysl mít okolo sebe deset metrů volno v zavřené straně, když házející je začátečník, který se ani nepokusí prolomit markera. Pokud házející rád prolamuje obranu, je občas výhodné naběhnout přímo do zavřené, s tím že váš obránce pravděpodobně zůstane pár metrů za vámi. To je ještě výhodnější pokud váš obránce stojí v otevřené straně. Zkoušejte a poznejte, které hody házející má rád a podle toho přizpůsobte své náběhy.

Přelstěte svého obránce

Dalším aspektem k zamyšlení je váš obránce. Někdy můžete prostě a jednoduše proběhnout okolo vašeho obránce. Někteří obránci mohou být rychlí, ale nedokážou rychle změnit směr. Sprint jedním směrem, následovaný rychlou změnou směru je může setřást. Avšak většinou budete bránit někoho zhruba podobných schopností, a to budeme předpokládat ve zbytku této sekce.

Možnosti jsou, že váš obránce se postaví několik málo metrů před vámi a mírně do otevřené strany. Obráncovým cílem je vidět vás, za každou cenu.  Proto, úspěšný náběh často donutí obránce otočit se kolem dokola. Obránce začne couvat, ale protože dokážete běžet rychleji dopředu než on vzad, bude se muset nakonec otočit. V tomto momentu udělejte fintu nebo dvě,  dokud obránce, který se právě dívá jiným směrem, jde na druhou stranu. Pak by jste měli být volní. Plno nabíhajících dělá tu chybu, že začínají fintu do strany, zatímco jejich obránce je stále schopný je sledovat. Obránce může jen tak stát a dívat se a když útočník konečně vyběhne jedním směrem, může jej bez problémů sledovat.

Příklady pro náběhy

Je důležité si vytvořit zásobárnu různých náběhů. Každý má pár náběhů, které opakuje pořád dokola. Avšak v těžkém zápase nebo proti dobrým obráncům tyto stále opakované nemusejí fungovat. Musíte být schopni přizpůsobit vaše náběhy probíhající hře, vaší pozici a co je nejdůležitější,  musíte nutit obránce hádat „KAM?“! Každý v týmu by měl být schopný provést následující náběhy, bez ohledu na to jak často je může využít. Pamatujte, že naběhnout se dá ODKUDKOLI  na hřišti, KAMKOLIKDYKOLI!

Základní náběh

Základním typem náběhu k disku je náběh z jedné strany na druhou. Útočník vyběhne na jednu stranu, a zničehonic se ostře otočí na druhou. Můžete udělat jeden dva nebo více náznaků (ne příliš mnoho). K ostré změně směru by jste měli:
  • snížit těžiště
  • použít méně, mohutnějších kroků
Běž rychle
Ať už rychlý start nebo sprint vás může jednoduše dostat před obránce.

Rameno před obránce
Dostaňte své rameno a nohu před obránce a pak chraňte svůj náběh tělem.

Fajfka
Podobný jako náběh zpoza disku. Běžte přímo na házejícího až se dostanete blízko a do zavřené strany, až se házející schová za markerem. Pak se otočte na místě a vystřelte do otevřené pro disk.

Husí krok
Náhlá změna rytmu a/nebo směru, které obránce nezachytí včas.
 
747
Matení hlavou. Sledujte imaginární disk postupující vpřed a kolem vás. Jakmile se váš obránce ohlédne, vyběhněte proti disku.

Klamné chycení
Běžte k jedné straně, vyskočte a předstírejte chycení disku ve výši očí, pak se otočte a naběhněte do jiného směru

Zezadu
Z konce lajny, naznačte náběh jako dlouhý (dozadu a od lajny aby nedošlo k picku), a najednou se prudce otočte k disku a běžte podél lajny. Hod by měl být pomalejší aby byl snadnější pro chycení a dovolil eliminovat chybu.

Zepředu
Ze začátku lajny, naznačte náběh dopředu a do otevřené strany pak se prudce otočte a běžte zavřenou stranou pro dlouhou, která by měla přiletět z otevřené. Měli by jste se snažit chytit disk přilétající k vám přes rameno a ne dívat se jak vám prolítává nad hlavou. 
Izolace
Na začátku se postavte do otevřené strany a nejméně 10 m od lajny. Přesvědčete se, že jste také dost blízko házejícímu (15m max). Potom můžete naběhnout kamkoliv chcete. Nejčastější náběh je naznačit náběh dopředu a běžet dozadu a naopak. Tento druh náběhu je velmi obtížné pokrýt pokud nabíhající se obrátí znenadání. Je velmi užitečný při obraně PAST a může vést k získání velkého postupu podél postraní čáry.

Kontakt očí  (Útok z dumpu)

Stoupnout si do otevřené strany tak 5-10m daleko od házejícího. „Mrkněte“ na něj. Pokud se obránce dívá spíš na házejícího než na vás, pak VY by jste měli začít krátkým náběhem pro snadnou přihrávku k jedné straně. Pokud stojí vedle vás (jak se v současnosti nejčastěji hraje), musíte je donutit k otočení tím, že se hýbnete do jejich slepého úhlu nebo se jednoduše pohnout a vytlačit je k jedné straně, tak že  druhou budete mít pro přihrávku.

Zpoza disku do zavřené
Postavte se za házejícího a do zavřené. Naznačte náběh pro dump a pak běžte dopředu a šikmo do otevřené. Přihrávka by být hozena dostatečně včas a pomalu, tak aby se dala snadno doběhnout. Nebo naznačte náběh šikmo vpřed do otevřené a pak běžte pro dump. Toto je velmi cenný náběh pokud je házející zavřen v Pasti u lajny.

Mgr. Jan Filandr (Papá)
Poslat odkaz na e-mail
comments powered by Disqus