Pozice hráčů
Tak jako ve fotbale a hokeji jsou brankáři, útočníci a obránci tak v Ultimate Frisbee jsou také herní pozice, které podle svých možností zastávají jednotliví hráči.
- Stack - Utvoření lajny před hráčem s diskem (handlerem) ze které jdou náběhy. Pro začátečníky základ, bez kterého se těžko rozehrává
- Handler - Rozehrávač s diskem (na začátku bodu, po turnoveru - změna držení disku)
- Náběh - Hráč z lajny který nabíhá
- Marker - Hráč bránící hráče s diskem
Hody diskem
- Backhand - Nejznámnější hod - stojíme k cíli bokem, ruka jde přes tělo. Disk házíme pohybem ramene, lokte a zápěstí
- Forhand - Druhý používaný hod, velice potřebný. K cíli stojíme čelem, hází se s rukou vedle těla, síla si disku dodává především pohybem lokte a zápěstím. Disk se drží třemi prsty - ukazovkáček a prostředníček pod talířem, palec nad ním
- Overhead - Nebo jen Over, hod který se drží jako forhand, ale je veden nad hlavou
- Banán - Označení pro hod, který zatáčí - vhodné pro obhození bránících hráčů
Instruktážní videa, jak správně házet základní hody, naleznete v samostatném článku o
základních hodech.
Metody obrany
- Osobní obrana - Běžný způsob obrany, každý má svého hráče, se kterým běhá. Je to jednoduché, avšak malá nepozornost jednoho obránce snadno způsobí kolaps celé obrany. Dvě metody osobní obrany jsou níže (FM, past)
- Zónová obrana - U handlera brání tři hráči v tzv. zámku, tři hráči jsou v určitém odstupu a poslední hráč stojí ještě dál. Jedná se o to, že každý hráč brání jen určitou oblast. Vhodná k použití při větru, při bezvětří je lepší použít osobní obranu
- FM - Force middle (bránění do středu) - obránce hráče (marker)s diskem stojí vždy tak, aby nutil hodit útočníka disk NE po lajně, tudíž vždy stojí zády k užší straně. Užší strana je tzv. zavřená strana, přes kterou nesmí disk proletět
- Past - Marker brání hráče s diskem směrem k lajně a dává mu tak jen malý prostor kam hodit talíř (používá se pokud je hráč velice blízko pomezní čáry)
Dorozumívání hráčů
Během hry se používají některé výrazy, které informují (spolu)hráče o dění, když právě nevidí disk.
- UP! - zakřičí marker když handler vyhodí disk. Informuje tak spoluhráče, že disk je ve vzduchu, ne každý ho vidí a často se hodí vědět, že máme disk za hlavou
- BREAK! - zakřičí marker když handler prohodí zavřenou stranu - viz obrana FM. Informuje tak spoluhráče, že disk letí tam kam nemá ...
- NO-BREAK! - zakřičí jeden z obránců když vidí, že na zavřenou stranu nabíhá jeden z útočníků a marker tuto stranu dostatečně nehlídá. Jde o upozornění, aby si nenechal prohodit zavřenou stranu
- FREEZE! - Zavolá kdokoliv v případě zranění buď sebe, nebo někoho jiného, případně při jiné nestandardní herní situaci. Hra by se měla zastavit. Po Freeze se pokračuje od místa kde byl naposled talíř
Některé pojmy (např. druhy obrany) budou později rozebrány v dalších článcích. Více slovíček, která na hřišti zazní a není špatné vědět, co asi tak znamenají, naleznete ve
Slovníčku pojmů.